Potřebuji řešit Nejčastěji hledáte logo

Potřebuji řešit

Životní situace

Vyhrazené parkoviště pro osoby ZTP

01. Identifikační kód
02. Kód
03. Pojmenování (název) životní situace
Vyhrazené parkoviště pro osoby ZTP
04. Základní informace k životní situaci

Zvláštním užíváním komunikací je podle zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích ve znění pozdějších předpisů, míněno užívání komunikací jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které jsou určeny (např. zřizování vyhrazeného parkovacího stání pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace). Za tímto účelem je nutné získat souhlas vlastníka dotčených komunikací a podat žádost k příslušnému silničnímu správnímu úřadu o povolení k zvláštnímu užívání komunikace.

05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

držitel průkazu ZTP nebo ZTP/P

    • případně zmocněná osoba

Tuto informaci, směřující k potencionálním zájemcům o nová vyhrazená stání, zveřejňuje úřad s předstihem, aby si zbytečně nezařizovali výpůjční smlouvu s Technickou správou komunikací v lokalitách, kde jim pak bude následně žádost úřadem zamítnuta.

Na zřízení vyhrazeného invalidního stání není právní nárok, a to ani při doložení všech zákonem stanovených náležitostí.

06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Občan s přiznaným II. či III. stupněm mimořádných výhod může požádat Odbor dopravy MČ Praha 21 o vyhrazené parkovací místo. Před podáním žádosti je nutné konzultovat požadavek na předmětné vyhrazené parkovací stání s odpovědným pracovníkem odboru dopravy z důvodu možnosti budoucí realizace. 

 Podmínky:

  • trvalé bydliště v místě požadovaného vyhrazeného stání
  • žadatel musí být zapsán v technickém průkazu jako vlastník nebo provozovatel vozidla (případně jako smluvní partner leasingové smlouvy nebo jako zaměstnanec společnosti, který má od zaměstnavatele pro služební a soukromé účely svěřen vůz společnosti jako součást mzdy a zdaňuje jej podle platných zákonů)
    • případně je v technickém průkazu vozidla uvedena osoba, jež s žadatelem (osobou se sníženou schopností pohybu a orientace) žije ve společné domácnosti
  • parkovací průkaz označující vozidlo přepravující osobu těžce zdravotně postiženou. (lze vyřídit na místním odboru sociálních péče)
07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Podáním žádost na odboru dopravy.

08. Na které instituci životní situaci řešit

Úřad městské části Praha 21

Staroklánovická 260

190 16, Praha 9

09. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Držitel průkazu ZTP, ZTP/P:

  • vyplněná a žadatelem podepsaná Žádost o vydání povolení vyhrazeného parkovacího stání pro držitele ZTP a ZTP/P
    • k dispozici na příslušném pracovišti nebo ke stažení na stránkách MČ Praha 21
  • doklad totožnosti
  • parkovací znak
  • kopie dokladu o přiznání výhod II. nebo III. stupně (průkaz ZTP, ZTP/P)
  • kopie technického průkazu vozidla
  • souhlas vlastníka komunikace (tzn. nájemní smlouva s TSK hl. m. Prahy, www.tsk-praha.cz) - žádost se podává po konzultaci na odboru dopravy
  • situační náčrtek ulice s vyznačením parkovacího místa
  • souhlas Policie ČR (lze vyřídit přes příslušný odbor nebo v sídle Policie ČR)
  • plná moc
    • v případě zastupování zmocněnou osobou
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
  • Žádost o povolení nebo prodloužení vyhrazeného parkovacího stání pro OV ZTP.JPG

    Žádost o povolení nebo prodloužení vyhrazeného parkovacího stání pro OV ZTP.JPG

    Poslední změna: 29. 5. 2025, 08:19:00, velikost: 84.29 KB

  • Žádost o uzavření smlouvy na vyhrazené parkovací místo pro ZTP.JPG

    Žádost o uzavření smlouvy na vyhrazené parkovací místo pro ZTP.JPG

    Poslední změna: 29. 5. 2025, 08:19:03, velikost: 86.4 KB
  • 12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
    13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Lhůty:

    • řeší se do 30 dnů
    • ve složitějších případech do 60 dnů
    14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
    15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
    16. Elektronická služba, kterou lze využít
    17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    18. Jaké jsou související předpisy
    19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
    20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
    21. Nejčastější dotazy
    22. Další informace
    23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
    24. Související životní situace a návody, jak je řešit
    25. Za správnost návodu odpovídá útvar
    Odbor životního prostředí a dopravy
    26. Kontaktní osoba
    Šenk Michal
    27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
    3. červen 2025
    28. Popis byl naposledy aktualizován
    3. červen 2025
    29. Datum konce platnosti popisu
    30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

    Přihlášení / Můj účet

    Můžete se přihlásit prostřednictvím sociálních sítí.

    Kontakt

    Úřad městské části Praha 21

    Staroklánovická 260
    190 16, Praha 9
    tel.: +420 281 012 911
    fax.: +420 281 971 531
    el. podatelna: podatelna@praha21.cz
    ID datové schránky: bz3bbxj
    IČ: 00240923

    Úřední hodiny

    PO: 8:00 - 12:00 / 13:00 - 17:30
    ÚT: Není úřední den
    ST: 8:00 - 12:00 / 13:00 - 17:30
    ČT: Není úřední den
    PÁ: 8:00 - 12:00

    Matrika v případě svatby omezený provoz